Wie ben ik

Ik ben Lottie Jong, orthopedagoog. In 2002 ben ik afgestudeerd in de pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden.

Sinds 2003 doe ik psychologisch onderzoek bij kinderen. Veelal kinderen met een achterstand in hun ontwikkeling en bijzonder gedrag. De laatste jaren kom ik steeds meer kinderen tegen met een ontwikkelingsvoorsprong. Soms vallen deze kinderen bij de leerkracht op, al dan niet door problemen met hun gedrag. Vaak vermoeden ouders een hoge intelligentie. In beide gevallen kan onderzoek meer inzicht geven in hun mogelijkheden en beperkingen.

Toen bleek dat mijn beide kinderen hoogbegaafd zijn en ik ontdekte hoe zij (en ik) tegen dingen aanliepen, ben ik mij met nog meer passie gaan inzetten voor deze doelgroep.

Mijn pedagogische visie is gebaseerd op het idee het kind te laten worden wie het is. Ik geloof in een positieve benadering van het kind, maar niet in Positief opvoeden zoals gebruikt in de Triple P methode. Echt luisteren naar een kind, het vuur in het kind aanwakkeren en niet conditioneren middels straffen en belonen zijn daarin belangrijke uitgangspunten.
Mijn kennis van de Oplossing gerichte Therapie verwerk ik in de adviezen die ik geef. Door kind en ouders zelf een rol geven in de benadering van de problemen kan een blijvende verandering binnen het gezin gecreƫerd worden.

Ik vind het een enorme uitdaging om met bijzondere kinderen te werken. Soms laten kinderen zich niet direct ‘zien’, maar altijd zijn zij speciaal en geniet ik van de zoektocht naar wie zij zijn. Elk kind is anders en boeit mij.

Ik ben lid van de Nederlandse Vereniging van Orthopedagogen (NVO) en in bezit van een diagnostiek aantekening. Ik sta geregistreerd in het SKJ register.